OTÁZKY K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE
1. Záběr a práce s kamerou
Skladebná řada: typy záběrů, jejich funkce a použití v rámci AV díla.
Kompozice záběru.
Dramatické možnosti objektivů.
Práce se světlem.
Technické parametry (ostření, clona, barevné podání; formáty záznamu)
2. Střih
Návaznost ve střihové skladbě.
Filmový rytmus.
Typy střihu.
Střih jako výrazový prostředek filmu.
Střihové impulsy.
3. Zvuk a zvuková dramaturgie dokumentárního a hraného filmu
Jednotlivé komponenty zvukové složky filmu.
Zvukové komponenty u hraného filmu a způsoby jejich užití.
Zvukové komponenty u dokumentárního filmu a způsoby jejich užití.
Způsoby nahrávání filmového zvuku.
4. Dokumentární film
Formy a žánry dokumentární tvorby.
Rozdíly mezi publicistickým pořadem a dokumentárním filmem.
Typy výpovědí v návaznosti na obrazovou složku.
Bodový scénář.
Práce s komentářem.
Dokumentární a hraný film – pokusy o fúzi z obou stran.
5. Scénář a stavba hraného filmu
Dramatický oblouk a fáze literární přípravy.
Sekvenční střih a základní stavba hraného filmu (lineární, paralelní, křížová, retrospektivní a mozaiková montáž).
Filmový prostor a čas (včetně metod kondenzace a ředění filmového času).
6. Inscenační pravidla a vliv audiovizuální tvorby
Předsnímací jednoty.
Základní inscenační pravidla (osy, hlavního směru, jednoty pohledů, jednoty směru pohybu).
Filmový štáb a funkce jeho členů.
Sociální působení audio-vizuální tvorby.
7. Střihový program Adobe Premiere
Rozložení pracovní plochy.
Horizontální a vertikální montáž.
Možnosti úpravy obrazu a zvuku.
Audio a video přechody.
Práce s video-okny a proměnnými parametry v rámci jediného klipu.
Zrychlování, zpomalování a časová orientace záznamu.
Filmová a animační tvorba
8. Obrazová postprodukce v Adobe Premiere CC
Užití efektů (klíčování, obraz v obraze aj.)
Barevné korekce.
Titulkování. Animace.
Export videa a jejich formáty.
9. Digitální kamera, její nastavení a parametry
Formátování média, nastavení bílé, ostření, kompozice obrazu.
Základní pohyby kamery, záběr z ruky a ze stativu.
Velikost a kompozice záběrů.
Základní práce se světlem ve studiu.
Nastavení zvuku.
10. Programy a grafické formáty
Bitmapová a vektorová grafika (definice, rozdíly, využití).
Barevné režimy: RGB, CMYK (definice, rozdíly, využití).
Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign, Premiere, Cinema 4D.
PSD, JPEG, GIF, BMP, PNG, PDF, XML, AI, EPS, C4D (definice, vlastnosti a využití).
Import / export a spolupráce mezi programy.
11. Historie a využití klasické animace
Historie a využití klasické a počítačové animace.
Popis různých klasických animačních technologií.
České a světové osobnosti animovaného filmu, významná studia.
Animační programy (3D a 2D programy).
Srovnání počítačové a klasické animace.
12. 3D text a animace (Cinema 4D)
Tvorba 3D textu, možnosti nastavení (včetně praktické ukázky).
Porovnání MoGraph textování s texty z křivky a modelovaným textem.
Jednoduchá ukázka vlastnosti simulace.
MoGraph klonování, fraktura voronoi.
Animace popřípadě simulace textu s nastavením scény.
Nastavení exportu a využití team renderu.
13. Postupy modelování (Cinema 4D)
Cinema 4D (definice, vlastnosti a využití).
Demonstrace různých postupů modelování v C4D.
Modelovací nástroje, výchozí modelovací objekty (křivky a primitiva).
Modelační nástroje v C4D, demonstrace jejich funkce.
14. Základní principy animace, animační postupy (Cinema 4D)
Cinema 4D (definice, vlastnosti a využití).
Vytváření klíčových snímků.
Práce s křivkami a časovou osou.
Animace kamery, světel. Timing.
15. Nastavení kamery a světel, rendering (Cinema 4D)
Cinema 4D (definice, vlastnosti a využití).
Vlastnosti a druhy světel, možnosti nasvícení scény.
Práce s kamerou ve 3D.
Základní principy renderingu 3D scén.
Vysvětlení pojmu Plugin.
16. Techniky modelování – Polygony (Cinema 4D)
Cinema 4D (definice, vlastnosti a využití).
Vysvětlení pojmu Polygon, Vertex, Křivka, N-gon.
Postup při polygonovém modelování (ukázka).
NURBS vs. Polygony.
Tendence v současné technologii.
17. Techniky modelování – NURBS, texturování (Cinema 4D)
Vysvětlení pojmu NURBS.
Proč a kdy se NURBS používají.
Typy NURBS objektů v C4D.
Princip projekcí textur, nastavení jejich vlastností.
Vysvětlení pojmu UV mapa (kdy se používá a proč); druhy UV projekcí.
Co všechno se dá zobrazit texturou.
18. Předtisková příprava a propagace
Propagace, charakterizace, historie.
Tvorba a druhy propagačních prostředků (plakát, billboard, leták, katalog, …).
Logo a značka, corporate design, grafický manuál.
Využití programů Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign.
Formáty pro export a rozlišení tiskového dokumentu.
Základy pre-pressu pro ofset a digitální tisk (barevné režimy, barevné profily, formáty dokumentů, tiskové značky, spadávka).
19. Adobe Photoshop 1 – základní přehled možností programu
Úvod, rozdíl mezi programy Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign (porovnání vektorové a rastrové – bitmapové - grafiky, využití programu).
Orientace v pracovním prostředí programu Adobe Photoshop, možnosti nastavení pracovní plochy.
Nástroje (práce s nimi a jejich možnosti, výběr nástroje s ohledem na zadání). Klávesové zkratky. Filtry a jejich využití.
Transformace (libovolná, perspektiva, pokřivení).
Práce s grafickým tabletem.
20. Adobe Photoshop 2 - vrstvy, selekce, masky
Úvod, rozdíl mezi programy Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign (porovnání vektorové a rastrové – bitmapové - grafiky, využití programu).
Typy vrstev (rastrové, textové, vrstvy tvaru a práce s nimi).
Nástroje na tvorbu selekcí a práce s nimi. Úprava výběru.
Typy masek, tvorba masek a využití, filtry (ukázky).
21. Adobe Photoshop 3 – základní práce s fotografií a retuš
Úvod, rozdíl mezi programy Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign (porovnání vektorové a rastrové – bitmapové - grafiky, využití programu).
Použití štětce (druhy a možnosti), vytvoření bruche.
Práce s fotografií v Adobe Photoshop. Ořez. Barevné korekce, vyvážení bílé.
Nástroje k úpravě kontrastu a jasu – práce s histogramem.
Úrovně a křivky. Vrstvy úprav. Automatické úpravy.
Principy a možnosti zostření. Nástroje sloužící k retuši fotografií.
22. Adobe Illustrator 1 – nástroje pro kresbu a malbu
Úvod, rozdíl mezi programy Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign (porovnání vektorové a rastrové – bitmapové - grafiky, využití programu).
Orientace v pracovním prostředí, nastavení pracovní plochy (orientace, formáty, barevný režim).
Nástroje pro výběr, nástroje pro kresbu (pero a editace bodů, segment čáry, oblouk, spirála atd.), nástroje pro malbu (štětec).
23. Adobe Illustrator 2 - transformace, textové nástroje, přesné tvary a měření
Úvod, rozdíl mezi programy Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign (porovnání vektorové a rastrové – bitmapové - grafiky, využití programu).
Transformace (nástroje pro změnu tvaru, velikost dle procent, zrcadlení, rotace se změnou bodu otáčení).
Galerie textových nástrojů (text, textové pole, text v ploše a na cestě).
Vytvoření přesného tvaru a orientační měření (nástrojem měřítko, pravítka, vodítka, automatické vodítka, nástroj perspektiva).
24. Adobe Illustrator 3 - možností tahu, přechod a maska krytí, nástroj cestář, vrstvy
Úvod, rozdíl mezi programy Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign (porovnání vektorové a rastrové – bitmapové - grafiky, využití programu).
Možnosti tahu (nastavení a možností dynamiky linky).
Nástroj cestář (ukázka na jednoduchých geometrických tvarech).
Vzorník (uložení barvy, knihovny barev), vytvoření stopy a symbolu.
Možnosti průhlednosti, přechodu a vytvoření masky krytí, vrstvy (práce a nastavení), export a uložení.
25. Funkce InDesignu
Využití a možnosti programu v rámci grafické tvorby.
Vzorové stránky, natékání, zřetězení a obtékání textu, číslování stránek.
Odstavcové a objektové styly, tabulky. Dělení slov.
Proklad, vyrovnání a prostrkání.
Hladká, smíšená a akcidenční sazba (definice, zásady a využití).
Stránkový a řádkový rejstřík.
Pre-press (rozlišení, barevné režimy, formáty dokumentů, tiskové značky).
Praha, 30. 9. 2022 Mgr. Ing. Jiří Smejkal, Ph.D., MBA
ředitel školy